Τα ντράμς (όπως συνηθίζεται να αποκαλείται ένα drum kit) είναι συνήθως μία συλλογή από τύμπανα, κύμβαλα (πιατίνια) ή και άλλα κρουστά όργανα διεταγμένα κατά έναν προτυποποιημένο τρόπο ώστε να μπορούν να παιχθούν από έναν απλό ντράμερ-τυμπανιστή (drummer).
Ο ντράμερ χρησιμοποιεί μπακέτες (drum-sticks), για να χτυπάει τα ντράμς και να προκαλεί δονήσεις στις μεμβράνες τους ώστε να παράγεται ο ήχος. Επίσης, χρησιμοποιείται ένα πεντάλ για το μπάσο τύμπανο ή μπότα. Τέλος, και για το χάι-χατ (hi-hat) χρησιμοποιείται ένα πεντάλ ώστε τα πιατίνια που το αποτελούν να ανοιγοκλείνουν μέσω μίας βάσης.
Ένα σετ ντραμς μπορεί να αποτελείται από πολλά και διαφορετικά είδη τυμπάνων, κυμβάλων και κρουστών. Εντούτοις, η πιο διαδεδομένη και συνήθης διάταξη που μπορεί να βρεθεί αποτελείται από:
(1)• ένα μπάσο τύμπανο (bass drum),
(2)• ένα «βαθύ» (floor tom),
(3)• ένα ταμπούρο (snare drum),
(4)• ένα ή δύο τύμπανα τομ (tom-tom drum),
(5)• ένα χαϊ-χατ (hi-hat)
(6)• ένα ή δύο πιατίνια (cymbals) άλλου είδους όπως ράιντ (ride) και κρας (crash).
Ντραμς μπορεί να θεωρηθεί και ένα απλό συγκρότημα από ένα ταμπούρο, μια μπότα και ένα hi-hat. Ωστόσο, ο ντράμερ μπορεί να διαμορφώσει τα κρουστά του κατά βούληση.
Για να παίξει ο ντράμερ χρησιμοποιεί ειδικά ξυλάκια, τις λεγόμενες μπακέτες. Ταυτόχρονα με τις δύο μπακέτες, χρησιμοποιεί τα πόδια για να χτυπάει το μπάσο τύμπανο (αλλιώς μπότα) και το χάι-χατ, το οποίο παίζεται και με τις μπακέτες.
Το Ταμπούρο (snare) είναι ένα κυλινδρικό τύμπανο το οποίο φτιάχνεται από ξύλο ή μέταλλο με μεμβράνες, ή τυμπανοκεφαλές, τεντωμένες στα πάνω και κάτω ανοίγματα, και με ένα είδος πλέγματος από χορδές τεντωμένες και εφαπτόμενες στην κάτω μεμβράνη του.
Είναι βασικό μέρος ενός σετ ντραμς και δίνει βασικό ρυθμό στη μελωδία, εναλλάσοντας με τον ήχο του, τον βαθύ χαμηλό τόνο του μπάσου τυμπάνου. Για να παιχθεί χρησιμοποιούνται μπακέτες τις οποίες ο ντράμερ χτυπάει στην πάνω του πλευρά. Επίσης, χρησιμοποιείται πολύ σε παρελάσεις όπου φοριέται με λουρί στον αυχένα των συμμετεχόντων οι οποίοι με μπακέτες, πάλι, δίνουν το ρυθμό του βηματισμού.Το πλέγμα δημιουργείται από μεταλικό σύρμα, μεταλικό καλώδιο, πλαστικό καλώδιο, ή χορδή βιολιού που τεντώνεται κατά μήκος της διαμέτρου της κάτω μεμβράνης του ταμπούρου. Όταν χτυπιέται η πάνω μεμβράνη του ταμπούρου τότε, λόγω της αύξησης της πίεσης στο εσωτερικό του, δονείται και η κάτω μεμβράνη η οποία με τη δόνηση αυτή κινεί και το πλέγμα.
Η παραπάνω διαδικασία παράγει, πέραν του ήχου των μεμβρανών του τυμπάνου, ένα διακριτικό κροταλιστό θόρυβο. Το πλέγμα μπορεί να "απενεργοποιηθεί" αν το χαρακτηριστικό αυτό δεν είναι επιθυμητό, δίνοντας έτσι έναν πιο οξύ ήχο. Συνήθως, χρησιμοποιείται στις παρελάσεις και στους ρυθμούς που απαιτούν περισσότερο "δυναμικό" ήχο, εντούτοις πολλές φορές απενεργοποιούνται όταν πρόκειται να χηρισμοποιηθεί σε ντραμς για συνοδεία ενός τραγουδιού ή κομματιού.
Όπως ήδη αναφέρθηκε, το ταμπούρο μπορεί να χρησιμοποιηθεί, με αυτή την ονομασία, ως μέρος ενός σετ ντράμς ή ως απλό τύμπανο σε παρέλαση. Στην πρώτη περίπτωση, κουρδίζεται, συνήθως, σε νότα Μι, Φα ή Σολ αναλόγως με την προτίμηση του ντράμερ ή και το μουσικό είδος (Μι για Μέταλ, Σολ για Τζάζ κλπ). Είναι βασικότατο μέρος μίας ντραμς αφού, μαζί με το Μπάσο τύμπανο, δίνουν το βασικό ρυθμό στα τραγούδια όπου χρησιμοποιούνται.
Το Μπάσο Τύμπανο, το οποίο συχνά αναφέρεται ως Μπότα, είναι ένα από τα βασικότερα μέρη ενός σετ Ντραμς, μιας και όχι μόνο είναι χρήσιμο για το ρυθμό αλλά και για το "στήσιμό" τους, καθώς χρησιμοποιείται και ως βάση όπου στέκονται 2 από τα υπόλοιπα τύμπανα του σετ των ντραμς.
Παίζεται μέσω ενός πεντάλ το οποίο είναι τοποθετημένο στο μπροστινό μέρος, όπου κάθεται ο ντράμερ, και το οποίο χρησιμοποιεί ο τελευταίος για να προκαλεί τις δονήσεις μέσω του δεξιού του ποδιού συνήθως.
Μερικές φορές, κυρίως σε παραλλαγές της χέβι μέταλ μουσικής, μπορεί ένας ντράμερ να χρησιμοποιεί δυο μπάσα τύμπανα στο σετ του, διαρρύθμιση που ονομάζεται "δίκαση", ενώ το αντίστοιχο σετ "δίκασο". Σε αυτή την περίπτωση χρησιμοποιούνται για το μπάσο τύμπανο και τα δύο πόδια, για να επιτύχει ο ντράμερ γρήγορα ρυθμικά χτυπήματα στο πιο χαμηλό τονικά, τύμπανο του σετ, δίνοντας έτσι περισσότερη "επιθετικότητα" στον ήχο.
H Μπότα χρησιμοποιείται κατά κύριο λόγο στο να δίνεται ο ρυθμός από τα Ντραμς και παράγει ένα βαθύ και μπάσο, όπως μαρτυρά η ονομασία του, ήχο. Στη ροκ και ποπ μουσική, συνήθως ο ήχος της μπότας μετρά το 1ο και 3ο μέρος ενός μέτρου σε ρυθμό τεσσάρων τετάρτων. Είναι το μεγαλύτερο τύμπανο που χρησιμοποιείται στο σύνολο ενός drum kit και εξαιτίας του μεγέθους της, τοποθετείται με το επίπεδο της μιας μεμβράνης της κάθετα προς το μπροστινό μέρος του ντράμερ. Κατά το στήσιμό της πρέπει απαραίτητα να τοποθετείται πάνω σε χαλί ή κάποιο άλλο παρόμοιο υλικό που δεν γλυστράει, καθώς σε διαφορετική περίπτωση η ώθηση από το πεντάλ θα μετακινούσε τη μπότα και μαζί και τα δυο τύμπανα εκτός θέσης. Ανάλογα με τον ήχο που θέλει να πετύχει κανείς, μπορεί στο εσωτερικό της να τοποθετηθούν κομμάτια από υλικό που δημιουργούν κάποια συντομότερη απόσβεση στον ήχο, όπως αφρολέξ.
Τα τομ είναι μικρά τύμπανα που έχουν τις ρίζες τους στη Νοτιοαμερικανική και Ασιατική κουλτούρα. Εισήχθηκαν για πρώτη φορά στο σετ των ντραμς στα τέλη του 20ου αιώνα.
Τα Πιατίνια είναι λεπτά μεταλλικα κρουστά όργανα σε σχήμα πιάτου. Χωρίζονται σε κατηγορίες ανάλογα με το μέγεθος τους και το είδος του μέταλλου που είναι κατασκευασμένα. Τα πιατίνια χρησιμοποιούνται συχνά στις ορχήστρες και στις παρελάσεις, επίσης αποτελούν βασικά τμήματα ενός σετ ντραμς.
1 σχόλιο:
mpravo!!!!! mporeite na moy peite posa edh tumpanvn kai mpagketas yparxoyn (arxarios periergos!!!!)
Δημοσίευση σχολίου